Tuesday, March 30, 2010

CIRI-CIRI KANAK-KANAK SLOW LEARNER / LEMBAM

Kita dapat lihat berbezaan antara kanak-kanak yang normal dengan kanak-kanak slow learner ini. salah satu ciri yang kita dapat lihat adalah dari segi pencapaian pelajaran / akademik. Pencapaian dalam pelajaran / akademik mereka adalah berbeza. Dimana kanak-kanak normal akan dapat mengikuti pembelajaran ketika guru mengajar, manakala kanak-kanak slow learner akan ketinggalan dan tidak dapat mengikut apa yang telah diajar oleh guru. Selain itu, kanak-kanak slow learner ini selalunya adalah pendiam / tidak aktif dan tidak banyak bercakap. Mereka juga sukar menerima arahan.
ciri-ciri lain adalah seperti mereka tidak dapat berkomunikasi seperti kanak-kanak biasa, tulisan yang terlalu buruk dan sukar dibaca, kekerapan kesalahan dalam ejaan dan tanda bacaan, menulis huruf terbalik dan membuat urutan dan arah yang salah dan idea yang tidak berkembang dan penyusunan idea yang tidak teratur. Selain itu, mereka tidak dapat menyebut huruf-huruf dengan tepat dan selalu meninggalkan huruf, sukukata atau perkataan ketika membaca dan menulis.
Itulah beberapa ciri bagi kanak-kanak slow learner yang saya dapat kongsikan bersama.

APA ITU SLOW LEARNER / LEMBAM

Slow learner atau lembam ini merupakan kumpulan kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/ kurikulum/ di sekolah biasa. Mereka terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.

Menurut Brennan (1974) - murid-murid jenis ini dikenali sebagai murid-murid yang gagal menghadapi kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka tetapi kegagalan mereka tidak dianggap sebagai disebabkan oleh kecacatan.